Sverige är fullt av vackra landskap och imponerande byggnadsverk, men få har en sådan charm, historia och sommarromantik som Göta kanal. Från små hamnbyar och handvevade slussar till cykelleder och båtsemester – denna vattenväg har blivit en del av den svenska folksjälen. Nu ska du få följa med längs kanalen och upptäcka både udda fakta och kuriosa som du kanske aldrig hört förut.
Göta kanal, det "blå bandet genom Sverige", började byggas 1810 och tog 22 år att färdigställa.
Grundläggaren av Göta kanal hette Baltzar Bogislaus von Platen. Han föddes i Svenska Pommern, idag ett landområde delat mellan Tyskland och Polen.
Ett betydande skäl till att Göta kanal-bygget kom till stånd var för att ge svenska fartyg en möjlighet att ta sig till Kattegatt utan att passera Öresund eller danska vatten och därigenom även undvika att betala dansk tull.
Så vitt man vet var biskop Hans Brask den förste som 1525 föreslog en kanal som skulle förbinda Vättern med Vänern och därmed skapa en direkt förbindelse mellan Östersjön och Kattegatt, ett projekt som sedermera blev Göta Kanal, fast ungefär 300 år senare.
Göta kanal har vid minst två omröstningar - en gjord av Aftonbladet och en av Sveriges Radio - blivit framröstad som ett av Sveriges sju underverk. I båda omröstningarna fick kanalen flest röster av alla inskickade bidrag.
När Göta kanal skulle byggas uppskattades kostnaden till 1,1 miljoner banco. När bygget var klart 22 år senare hade kostnaden för bygget landat på över 10 miljoner.
Göta kanal sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 km lång med 58 slussar. Av sträckan är 87 km grävd, för hand, av cirka 58 000 svenska soldater.
Baltzar von Platen, den initiativtagare som till slut fick igång bygget av Göta kanal, dog 1829, tre år innan bygget var klart. Han är begravd i Motala, bara ett tiotal meter ifrån sitt livsverk, Göta kanal.
Göta kanal-bolaget bildades 1810 i samband med kanalens byggnation och är än idag ett aktivt företag. Nu ansvarar bolaget för att bevara, underhålla och utveckla Göta kanal, samt främja turismen längs kanalen.
Maxhastigheten på Göta kanal är 5 knop, vilket motsvarar cirka 10 kilometer i timmen. Detta är för att undvika att skapa för stora vågor som kan skada kanalen och dess stränder.